Itt vagy most:
Kezdőoldal > Hapkido Blog > Légzés - Hapkido, harcművészetek

Légzés - Hapkido, harcművészetek

Ha tetszik, oszd meg :

Hosszabb “lélegzetvételű” írás
Azonban érdekes lehet ha harcművészetet tanulsz vagy az egészséged érdekel. Ha nálunk tanulsz mindenképp.
Az írás jó pár része talán egyszer megjelenő Hapkido-s könyvem részét képezi majd. Ez olyan “trailer” a légzésről

Koreában járva sokat beszélgettem mesterekkel a Hapkido-ról. Ők mondták, mozgásanyagában rendkívül sokféle Hapkido létezik, ők 3 csoportba sorolták őket:

– A Koreai Hapkido
– Azok a Hapkidok, melyek mozgás anyagukban az Aikido-ra hasonlítanak
– Azok a Hapkidok, melyek mozgás anyagukban a Kung Fu-ra hasonlítanak

Igazából nem a Hapkido fajtákról szeretnék most beszélni, hanem a légzésről és belső energiákról, ami csak azokat érdekli, akik nyitottak a témára.(Ez is talán felgyorsult világunk egyik hozadéka, ami miatt régi módszerek és technikák feledésbe merültnek, akár a harcművészet akár az egészség oldaláról közelítjük meg.) Manapság azonban, a mindent elsöprő technológia elszemélytelenítő és egészségtelen hatásai elleni tiltakozással együtt feléled az egyszerűbb életmód iránti érdeklődés, a belső ÉN tökéletesítéseinek módszerei utáni vágy, ami előtérbe hozza az ázsiai gondolkodásmódot is a témáról.

A kezdő kis csoportosítást felvezetésnek szántam és a Kung Fu vonalra kanyarodnék vissza, onnan hoznék fel általános, szerintem minden régi harcművészetre vissza eredeztethető kis részletet egy chi-kung-al foglalkozó könyvből.

„A kungfu gyakorlása a régmúltban igen ifjú korban kezdődött. Először a (szervek gyakorlatoztatása által elért) benső erőt fejlesztették ki, AMELY AKÁR TÍZ ÉVIG IS eltarthatott.
A benső erőt addig kellett művelni, hogy érezhetővé váljon a kezeken keresztüli kiáramlása. A gyakorlónak a lábára kötött súlyokkal megadott módon kellett futnia és ugrania NAPONTA 3 ÓRÁN KERESZTÜL, míg végül könnyedén ugrott a magasba, és ezzel egyidejűleg tovább fejlesztette a benső erejét. CSAK ha urává vált ezeknek a gyakorlatoknak, kezdték el tanítani nekik a tulajdonképpeni harci technikákat.”

Szóval 10 év gyakorlás benső erő, majd ha oké vagy, akkor tanulhattad a harci technikákat!
El tudod ezt képzelni a mostani nyugati világban? Nehezen. Ázsiában eltudom, de ázsia is sokat változott…

Minden ázsiai vonal a belső energiáról, energiáról, (chi, ki,stb..) beszél. Ilyen a Hapkido is. Sokunkat, mondhatni legtöbbünket a önvédelmi technikái nyűgöznek le a legjobban, de a komolyabb régi mesterek sokkal mélyebben is megközelítik a rendszert. Hapkido edzéseken jellemző a tantien pont (Tantien pont, ez az a bizonyos pont, ahol te a legnagyobb energia és tudati kapcsolattal rendelkezel az univerzum felé – köldök alatti testközéppont) edzése légzés gyakorlattal. Ezt Danjeon(ejtsd: danzson) légzésnek hívjuk.

Most egy kis ázsiai megközelítés erről. Tudjuk, hogy az ázsiai szemlélet az embert a működő világegyetem részeként tekinti, ahol az energiák áramlanak. Így bennünk is, rajtunk keresztül is.

„Danjeon légzés azt jelenti, hogy úgy lélegezzünk, hogy elsődlegesen összpontosítsunk az energia összegyűjtésére és húzására. “Kí” (energia) az élet alapvető energiája, amely lehetővé teszi számunkra, hogy egyszerűen lélegezzünk és éljünk.

A legtöbb ember nagyon keveset használ az energiából, mert mellkasi légzést végeznek.

Ha azonban képesek lélegezni a Danjeonból, akkor a légzés szivattyúként működik, és mélyen tárolja a Ki energiát a Danjeonban. Ha a Danjeon-ban elegendő Ki-t tárolunk, akkor a test egészére kiterjed, mint a víz túlcsordulása, és ez a szervezetet és az elmét egészségesé teszi.

A hasi légzés, amely az egész hasat mozgatja, hasznos az egészség számára. De hatásai sokkal kisebbek, mint a Danjeon légzésé, mivel nem létfontosságú Ki-központú. A „Kí”, ha be van húzva a Danjeonba, ott tárolódik. A Danjeon körülbelül 2 hüvelyknyire található a köldök alatt.”

Kicsit a hasi légzésről, miért is fontos.
Születéskor kezdünk a tüdőn keresztül lélegezni, és kezdjük létrehozni saját energiánkat ahelyett, hogy az energia belső forrását használnánk. Földi életünk kezdetekor a tüdő még gyönge. A hasban, az energia eredeti forrásához – a köldökhöz – közel helyezkedvén el, nagyobb a „Kí” nyomása. Ez segíti a tüdőt a lélegzésben az által, hogy lehúzza a rekeszizmot, ami által a tüdő alsó része is megtelik levegővel belégzéskor. Így a tüdő kevesebb energiát használ, de több életerőt (oxigént) vesz föl.

Gyermekként még mindannyian a „Kí” hasi nyomásának energiáját használtuk. Az életkor előre haladtával fokozatosan elvész a „Kí”-nyomás, melynek eredménye az energia megbomlott egyensúlya: ha alacsony a nyomás, az egész rendszeren belül áramló folyadék mozgása lelassul. Lépésről lépésre elveszítjük a „Kí”-nyomást.

A korosodással elveszítjük a hasi légzés szokását is. A tüdő magára marad az elégtelen mellkasi légzés végzésével. Mindez rossz eredményekhez vezet, mert a mellkasi légzés nagyobb energiát igényel a bordakosár kitágítása miatt, s ez csak a tüdő felső harmadát tölti meg. A légzésnek ez a módja több energiát használ föl, mint amennyit termel. A tudósok igazolták, hogy vitálkapacitásunk (a tüdő tágulási képességének) csak egyharmadát használjuk légzés közben. Amint megadjuk magunkat a gravitációs nyomásnak, szerveink összeesnek.
A hasi légzés segítségével fölerősíthetjük a szervekre gyakorolt nyomást, és megerősíthetjük azokat azáltal, hogy szándékosan összenyomjuk őket, majd elengedjük a nyomást.

Mesteremtől tanultam olyan légzéses formát, melyben meditációs( nyugodt) állapotban, háton fekve a belső hasüreg szerveit mozgatjuk át (masszírozzuk meg), és ezt a folyadékot rendszeresen „edzésben tartva” egészség növelő hatást fejtünk ki a belső szerveinkre. Érdekes technika, odafigyelést, rendszerességet és kitartást igényel megtanulása, elérhető élettani haszna figyelemre méltó. Bár ha jól gondolom, a táplálkozás és a megfelelő mozgás sem elhanyagolandó. Koreában egy a technikát alkalmazó szerzetes, akinek kora 60 év feletti, de harmincnak sem néz ki, és bőre mint egy újszülötté remek példa a hatásokra.

Ez kicsit hosszabb értekezés volt a belső energia és légzés kapcsolatáról, de ezeket kicsit összerakva, mellé téve a megfelelő fizikai gyakorlatokat, amiket a légzés gyakorlása mellett akár 10 évig is végeztek a harcművész tanítványok a régi időkben mielőtt kifejezett harci technikákat kezdtek tanulni, talán érthetőbbé válik az egészség és az ázsiai világnézet alap kapcsolatának egy szegmense, a légzés a régi harcművészetekben és az egészségmegőrzés területén.

És ha már erről értekeztünk, már volt szó a Hapkido jelentéséről, – „A harmonikus energia útja”.
Olvasd el egyik előző képes posztomat, ami erről szólt…

..szóval ha a lélegzetedben benne vagy, és kívül hagyva a karmád zaját (gondolatokhoz, érzelmekhez, múlthoz, jelenhez, jövőhöz nem ragaszkodva) ott tudsz lenni az adott pillanatban, akkor a Won-gi, a Kong-gi és a Dae-gi eggyé válik mint harmonikus energia. Használd! Az életben és a technikáidban edzésen, gyakorlás közben is!

Hapki!
tibormester


Ha tetszik, oszd meg :
Top